بصیرت بسیجی

سیاسی فرهنگی

بصیرت بسیجی

سیاسی فرهنگی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

روزگار دیروز و امروز خانواده ایرانی

فاطمه محمدی | يكشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر
روزگاری بود در سال های نه چندان دور.. خانواده ها خوب و خوش با هم در کنار هم زندگی می کردند. گاه چندین خانواده در یک خانه با هم به سر می  بردند و از با هم بودن خوشی و لذّت زندگی را حسّ می کردند.  این با هم بودن مزایای زیادی به همراه داشت: تمام امور خانه با کمک و مشارکت اعضا انجام میشد و سختی و فشار آن به چشم نمی آمد، بلکه برعکس، سختی ها تبدیل به شیرینی می شد. زنان دست به دست هم می دادند و در امر پخت غذا و امور مربوط به خانه داری با هم کار می کردند بگو و بخند و شوخی ها و نقل تجربیات و همه چیز .. دختران در کنار مادران درس زندگی می آموختند و بزرگ می شدند. و پسران پا به پای پدران سخت کوش و پرتلاش کار می کردند و رسم  و راه زندگی را عملاً آموزش می دیدند.

بچه ها نگاهشان به نگاه محبّت آمیز پدر و مادرشان بود و کم و کاستی در بین نبود. اگر هم کاستی بود، چندان به چشم بزرگ نمی آمد چرا که با هم بودند: در رنج ها و شادی ها، مشکلات و خوشی ها و همه چیز.
صبحگاهان آفتاب طلوع نکرده مردان خانه بیرون می زدند و دنبال کسب روزی حلال بودند.. از آن سو زن خانه بعد از رسیدگی به امو.ر فرزندان، مشغول پخت و پز می شد و هنگام ظهر بقچه محتوی نان و غذا را به سر می گذاشت و به مزرعه می برد..
عصرگاهانپدر خسته از کار روزانه به خانه بازمی گشت و تازه بازی ها و شوخی ها شروع می شد..
 
چه  روزگاری بود.. آن رزوگاران
آری، اینچنین بودندو روزگاری این چنین خوش بود و خبری از غم و غصه و مشکلات امروزی که ناشی از مدرنیسم و امرروزی شدن است، نبود..همه ملتها حسرت زندگی ایرانی را می خوردند و انگشت به دهان ما بودند.. اما اکنون به دلیل تکنولوژی افسارگسیخته خانواده ها از هم جدا شدند و روزها می گذرد و کسی از حال دیگری خبر ندارد..
خانواده ها، از بچه های دو سه ساله گرفته تا کودک و نوجوان و جوان ، حتی خود مادر و پدر سر در گوشی های آخرین مدل فرو برده و چت هایشان را چک می کنند و صفحه نقره ای موبایل را بالا و پایین می کشند..
در سکوت کامل.. و این یک مرگ تدریجی است برای خانواده ایرانی..
موبایل نباشد، برنامه های ماهواره ای جایگزین همه امور زندگی شده و سررشته زندگی خانواده را به دست گرفته و به هر جا که بخواهد بی مهار و لجام می  برد به هر سو که بخواهد. کنترل خانواده در دست شبکه های ویرانگر ماهواره ای افتاده و این است که آمار طلاق بالا رفته، آمار ازدواج پایین و پایین تر آمده و خیانت همسران و مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی فرزندان که همه ناشی از عدم توجه به اصل سبک زندگی اصیل اسلامی و ایرانی است..
گذشته از آسیب های خانوادگی ناشی از ماهواره و شبکه های موبایلی، باید مضراتی که باعث ه خطر افتادن سلامت جامعه می شود را نیز از نظر دور نداریم. عجله و شتاب و استرس و اضطراب بچه ها، مشکلات بینایی و شنوایی و همچنین داخلی از جمله مشکلات جسمی است که ناشی از نگاه کردن مداوم به صفحه موبایل مدت ساعات طولانی حتی در زمان خواب و استراحت- است.
 گوش ندادن به حرف بزرگترها و خود مختاری و فردیت گرایی فرزندان، زندگی تک بعدی، افت تحصیلی و تنبلی و کم تحرکی از دیگر مشکلاتی است که دجالواره (ماهواره) و موبایل برای خانواده ها پدید آورده است!
در کنار همه اینها، نباید از تاثیرگذاری ضد دینی و دین زدایی این وسایل همچون تمایل به خودنمایی و فساد و بی  بندو باری و غفلت کرد و این امور مهمترین آسیب های ماهواره و موبایل است.

تصاویر گویای همه چیز است...






  • فاطمه محمدی